יוגה בגן הילדים
כבר בגיל צעיר ניתן לתרגל יוגה כדי לפתח את הכושר הגופני וגמישות הגוף, וכדרך להשגת רגיעה וקשב. הפעילות היוגית אינה תחרותית והיא מלמדת להגיע להישגים אישיים משמעותיים בצורה מתונה ולא על חשבון אחרים.
הכנסת מספר תרגילי יוגה כחלק מסדר היום בגן הילדים יכולה ליצור עניין חדש, מאפשרת לפתח הרגלים של ריכוז והקשבה ומביאה רגיעה קלה לגוף בתוך המסגרת הפעילה של הילדים. תרגילי היוגה הם שילוב של ריכוז והקשבה, נשימה ותנועה.
המעבר בין משחק פעיל בגן למפגש עם הגננת יכול להיות קשה. שימוש בתרגיל ריכוז והקשבה לפני מפגש מרגיע את האנדרנלין הזורם בגוף ומזמין את הילד להיות קשוב ופתוח ללמידה. מספיקות כמה נשימות ותרגיל אחד שממקד את הקשבה.
העיקרון המנחה היא למצוא שילוב בין תנועה לנשימה. לילדים גדולים ניתן לבצע את התרגילים גם בעיניים עצומות. כדי ללמד את הילדים על הנשימה אפשר להשתמש בדימוי של להריח פרח לשאיפה, לנשוף על נר לנשיפה.
  • בלון- מדמיינים שכפות הידיים שלנו הן בלון אשר מנפחים אותם, בכל נשיפה הידיים נפתחות מעט, עד לנקודה בה הידיים פתוחות לצדדים. הילדים מאד אוהבים "לפוצץ את הבלון". פיצוץ הבלון הדמיוני אומנם יוצר רעש ומוציא קצת מהריכוז, אך בכל זאת אנחנו בגן ילדים, וזה נהדר שנכניס קצת חן לכל דבר שאנחנו עושים איתם.
  • כדור- מחברים את האצבעות יחדיו בצורת כדור. מניחים את הכדור מול שפתיים ומנפחים אותו. החשיבות כאן היא הסנכרון בין הנשיפה ופתיחת כפות הידיים לצורת כדור והשאיפה וסגירת כפות הידיים.
  • פרח-   כל ילד מחזיק בין כפות ידיו מטפחת מכווצת חזק. המטפחת מוסתרת בין הכפות. הידיים מחוברת החל מהמרפקים לפני הגוף, כך שנוצר לנו מעיין גבעול עם ניצן. פותחים בעדינות את כפות הידיים כך שמתגלה המטפחת. ככל שהידים נעות באיטיות כך ה"פריחה" יפה יותר.
  • שמש- כף אל כף מול החזה, הידיים מתרוממות מעל הראש בצורת חץ ונפתחות מעל הראש ויורדות לצדדים בתנועה זורמת. אנו שואפים אוויר כאשר הידיים מתרוממות מעל הראש.
יש ימים בהם הגן כמרקחה, ניתן להרגיע את הרוחות באמצעות הרפיה. אפשר להזמין את הילדים לשכב על הגב, להחשיך קצת את הגן, ולהוסיף מוזיקה רגועה. מתחילים עם כמה רגעים של שכיבה במנוחה. גם את המנוחה הילדים צריכים ללמוד.
  • הרפיה של אברי הגוף- שוכבים על הגב, מרימים את הגפים בכל פעם יד / רגל אחרת וחוזרים לשכב, מזיזים כתפיים, עושים פרצופים. מכווצים את הרגלים לבטן ומשחררים.
  • חפץ על הבטן- שוכבים על הגב ומנחים חפץ על הבטן (צדף, פונפון, פרח, נוצה, וכו') מנחים אותם לחוש את החפץ מתרומם כאשר הבטן מתמלאת אוויר. לאחר מכן אפשר לתת לילדים להמשיך ולפעול עם החפץ לגלגל אותו על הידיים, לנופף באוויר, להעביר בין הידיים. 
להאמין ביוגה- תרגול יוגה מיוחדת בבית ספר חינוך מיוחד שיקומי
העבודה בבית ספר חינוך מיוחד שיקומי, עם ילדים בעלי קשת של מוגבלויות היא עבודה מהלב, היא דורשת להיות במקום של הקשבה והתבוננות בילדים. צריך הרבה אהבה ונדיבות הלב, והכי חשוב להאמין בדרך של היוגה.

קשה להעביר בכתב את תחושת הפליאה שיש לנו: הילדים, הצוות ואנוכי, כאשר אנו רואים איך התרגול מביא את היכולות האישיות של כל אחד ואחד מהילדים לידי ביטוי. בכל שיעור אנו לומדים עד כמה תרגול היוגה מאפשר לילדים להתחבר לגוף שלהם בצורה שונה, איך הם לומדים להכיר את היכולות האישיות ולמצוא מקום ליצירתיות וחקירה עצמית. בכל שיעור אנו זוכים לראות הצלחות והפתעות, כגון: ילד שיושב על כיסא גלגלים רוב שעות היום מבצע תנוחת כלב (Adho Mukha Svanasana), או ילד אחר שפתאום מפתיע כאשר הוא נכנס לתנוחת דג (מאטסיאסאנה) באופן כל כך טבעי. ילדה אחרת מאד שמחה להיות עם רגלים כלפי מעלה בתנוחת הנר (SarvangaAsana) ולאחר הפעם הראשונה היא ממשיכה להתנסות בתנוחה הזו עוד ועוד.  תלמידה אחרת ללא כל הנחיה מנסה להתייצב בתנוחת הג'ירף (Prasarita Padottanasana). החוויה של העבודה עם הילדים הללו היא עוצמתית, כל שיעור טומן בחובו גילוי חדש של יכולת הגוף.

תרגול יוגה בבית ספר מיוחד איננו מובן מאליו, בכל שלב של השיעור והתרגול המשותף צריכים להאמין ביוגה ובדרך שלה. כדי להתחיל צריך מנהלת שמאמינה בילדים ומוכנה להעניק להם הזדמנות לדרך אחרת של עבודה בבית הספר. הביקורת הגדולה ביותר ששמעתי אחרי שני שעורים הייתה למה אני אומרת לילדים לבצע משהו שאין ביכולתם לעשות. להגיד להרים את הרגל או את יד כאשר לצוות ברור שמבחינה רפואית לא ניתן לעשות זאת. התשובה לשאלה הזו היא שתרגול יוגה מיוחדת מאמינה שבתוך הגוף עם כל מגבלותיו הפיסיות, יש נפש בריאה ואיתה עובדים, אותה מנחים לתרגול. הילד עצמו הוא שלם, יש לו קושי מוטורי / רגשי / קוגניטיבי ואנו פונים בשיעור לילד לא לקושי. הנפש הבריאה עושה את מה שהגוף שלה מאפשר אבל אם לא נבקש מהילדים לתרגל איך הם יניעו את עצמם וינסו לשאוף למעלה מעבר למגבלות ולקושי. כשאני מסתכלת בעיניים של הילדים שמולי אני רואה ילדים נבונים שמקשיבים ורוצים לנוע, לתרגל, לחוות את ההצלחה של להחזיק תנוחה. תרגול היוגה באופן כללי מביא את גוף האדם לבצע דברים שלא תמיד נתפסים במחשבה שלנו כאפשריים. יש בתרגול דברים נסתרים מהעין וזה החלק המדהים ביוגה. אני תמיד מבקשת מהילדים לעשות, ורק אז אני עוזרת להם להגיע לתנוחה. אני מבקש מהם לעזור לי לעזור להם לתרגל. גם אם צריך לעזור להוביל את הרגל, להרים את היד אני עוזרת אבל אני רוצה לעודד אותם להתייחס לגוף ולאיברים השונים גם אם בסופו של דבר הם עושים זאת במחשבה ואנו עושים זאת בפועל.
המטרה שמנהלת בית הספר הציבה בתחילת השנה הייתה חיזוק מודעות הגוף האישית של הילדים. לעיתים, ילדים אלו בעקבות המגבלות המוטוריות שלהם וההתערבויות הטיפוליות אינם מתחברים לגופם, ובמקרים יותר קיצוניים רואים בגוף או בחלק ממנו משהו לא טוב כי הוא לא מתפקד באופן מלא. כבר במפגש הראשון הילדים תרגלו יוגה מיוחדת על פי הדרך של ג'ו מנואל המייסדת של Special Yoga Foundation. עברה כחצי שנה מהתרגול הראשון והם מתרגלים ונהנים מאין סוף של הצלחות. האושר והשמחה של התלמידים רק להיות על מזרן היא עצומה, והמוטיבציה שלהם לתרגל היא מדהימה. הם רוצים לאתגר את עצמם, ולהתנסות גם בתנוחות שלמראית עין אינן אפשריות עבור גופם. בכל שיעור אני מגיעה עם תוכנית כללית לאן אני רוצה לקחת אותם, אילו תנוחות אני רוצה שהם יתרגלו, משם והלאה זה תלוי בהם. אנו מתחילים את השיעור על מזרן ללא כל תמיכה, נקיים מכל דבר שמחזיק אותם במהלך היום, שוכבים ואו יושבים ומתחילים בנשימות, במתיחות ועוברים לתנוחות ישיבה, ושכיבה. לאלו שצריכים עזרה הצוות ואני עוזרים כשהצפייה היא שהילדים הם אלו שעושים את העבודה, רובם יכולים לתרגל חלק ניכר מהתנוחות באופן עצמאי ולהחזיק תנוחה לבד. הם למדו מהר מאד להכיר את גופם בדרכים חדשות, והם נהנים מכל רגע. אני מאמינה שבזכות התרגול הילדים אכן זכו לשפר את מודעות הגוף שלהם, כפי שהגדרנו בתחילת השנה.
יוגה מיוחדת לילדים עם צרכים מיוחדים זו הגדרה רחבה. היא מאפשרת לתת מטריה לכל הילדים באשר הם לתרגל יוגה, כאשר הנחות היסוד הן:
  • היוגה מתאימה לכולם ולכן כל אחד יכול לתרגל - אנו צריכים להסתכל מעבר למגבלה הרפואית / קוגניטיבית / מוטורית של הילד, ולהעניק להם את תרגול היוגה.
  • כל ילד הוא מיוחד ומושלם- כולנו שונים, בתוכנו נפש ייחודית ואנו עובדים עם הילד עצמו ולא הקושי שלו.
  • התרגול הוא של הילד- אנו שם כדי לעזור לו לתרגל ולא לעשות במקומו. אנו ננחה אותו ונבקש ממנו להיות חלק מהתרגול. אנחנו לא יכולים להניח שאנו יודעים מה הוא כן יכול לעשות. התרגול הוא באחריות הילד ועם מה שהוא מביא איתו לשיעור.
בזכות מורתי ג'ו מנואל מ Special Yoga Foundation- London למדתי להכיר את העקרונות והכלים של תרגול יוגה מיוחדת, עבור ילדים עם צרכים מיוחדים.
עם המון אהבה ואמונה בדרך של היוגה, טל קמחי - מתרגלת יוגה עם ילדים מיוחדים בבית ספר "אסיף" באסף הרופא ובבאר יעקב.

מאמרים 

סיפורים מהשטח

המפגש הראשון הילדים היה מלווה בהרבה ציחקוקים ושמחה. הצחוק אצל חלק מהילדים נבע ממבוכה. פתאום באצמע היום בבית הספר צריך לשכב ולהיות בשקט, זה ממש לא רגיל. כל שינוי עורר צחוק. הם הסתכלו אחד על השני כדי לראות אם כולם עושים כמותם וזה מאד הצחיק אותם. השמחה הייתה כי הם היו חופשים לשכב להרגיש את גופם בצורה חדשה ולהצליח לעשות המון תנוחות כבר בשיעור הראשון. 

המלצות ותודות

שני שלי ואני השתתפנו בחוג יוגה בתנועה של טל.  חווינו שעת סיפור אחרת ומיוחדת שמשתפת תנועה משמעותית יחד עם הסיפור.  לטל גישה מדהימה לילדים, הוא מצליחה לחוש את החדר ולהתאים את הפעילות ליכולת של הקבוצה באותו יום – לפעמים יותר תנועה ופחות סיפור, ולפעמים ההפך.
יצא לנו גם להפגש עם טל לשיעור יוגה פרטני. שני מאוד אהבה את היחס האישי והמחבק והצטערה כשנאלצנו להפסיק.

טל קמחי - יוגה לילדים עם צרכים מיוחדים מפגשים פרטניים, בקבוצות ולצוותי חינוך