מחשבות על תרגול יוגה עם ילדים אוטיסטים בבית ספר חינוך מיוחד 

אני כותבת על יתרונות התרגול כפי שאני רואה אותם בשטח עם ילדים הנמצאים בספקטרום האוטיסטי המאובחנים עם ASD. עלי להדגיש כי כל ילד הוא פתית שלג, הוא מיוחד בפני עצמו גם אם הוא שייך לקבוצה רחבה של ילדים בעלי התנהגויות דומות או מוגבלויות דומות, ולכן גם התרגול של יוגה יהיה מאד שונה עבור כל ילד.
יש מאמרים רבים שעוסקים במורכבות של ההגדרה ASD - ספקטרום האוטיסטי, ואם מסתכלים על הילד גם בעיניים של היוגה: מבחינה אנרגטית, תנועתית, תזונתית וכו' המורכבות גדלה עוד יותר.
1.     חיזוק מודעות הגוף- אנו עוברים על האיברים ומתמקדים בהם בצורות שונות. לדוגמה היום תרגלנו דברים שקשורים לכפות הידיים. לדוגמה: אפשר לשפשף אותן אחת בשנייה וליצור חום, אפשר להניח אותן בתנוחות שונות כגון נמסטה או מודרות למיניהן, אפשר לטפוח על הגוף ואפשר לשקשק אותן באוויר בזמן ישיבה או שכיבה, ואפשר לתופף על הרצפה. הגיוון בעבודה מאפשר לחזק את החיבור לגוף הפיסי באלפי דרכים.
2.     גיוון - חלק מהקושי של הילדים הוא העולם הצר שלהם. המוכרות היא אי מבטחים שלהם בתוך העולם שלהם. רבים חוזרים על תנועות / צלילים / מילים וכו' וכמו שנכתב בספרו של נאוקי היגשידה "למה אני קופץ" זה משרה ביטחון. העבודה ביוגה מחייבת אותם להתמודד גם גיוון. גם אם הוא קטן הוא יכול ליצור פתח לעוד דברים להיכנס. כך שעם זמן הגיוון התרגול הופך להיות משהו מוכר ובתוכו אפשר לייצר גיוון.
3.     צלילים- ביוגה יש צלילים של שירה, נגינה על קערות ואו גונג וצלילים שאנו מפיקים כגון שששש, ננננ וכו. הרבה מהילדים מתחברים מאד למוזיקה ודרך החיבור אפשר להעמיק את התרגול. כאשר מניחים קערות על הגוף אנו שוב עובדים על חיזוק מודעות הגוף לא החיצוני אלא גם פנימי, תחושות של זרמים או דגדוג בגוף. אם הצליל הוא אחת מדרכי התקשורת שקלות יותר להם או טבעיות יותר אז אנו מלמדים אותם שפה שקל להם לדבר בה.
4.     מציאת המרכז הפנימי. קשה לי להסביר חלק זה. מקווה שבעתיד אוכל להביע במילים ולתת דוגמאות גם איך התרגול עוזר להם למצוא מרכז פנימי.
5.     שקט- בעקבות התרגול ילדים יכולים למצוא אי של שקט. זה יכול להיות שבריר שניה וזה יכול להיות עשרים דקות. יש כאלו שיהיו ערניים וימשיכו בתרגול ויש כאלו שרק רואים את המזרן מבינים שזה הזמן לנוח, לשחרר מהעומס של היום. ילד שלא מפסיק לדבר פתאום מרוכז בתרגול, ללא שטף המילים שיוצאת ללא הפסק.
6.     ויסות תחושתי- להרבה מהילדים יש שעות של טיפול כגון ריפוי בעיסוק / שחיה טיפולית / פיזיותרפיה / רכיבה טיפולית שמטרתם לעזור ולווסת את מערכת החושים שלהם. עקרונות היוגה עוסקים רבות בחושים שלנו ובצורך לשלוט בהם, כך שכבר בתוך עקרונות התרגול יש הבנה של החשיבות של שליטה בחושים ובנוסף דרכים מובנות של התייחסות לחושים שלנו בתוך התרגול, ולכן היוגה היא בעצמה טיפולית בהקשר של ויסות תחושתי, זה גלום בתוך המהות של היוגה. הקרקע היא האביזר הראשי שלנו אנו יושבים עליה, שוכבים, קופצים, רוקעים או מתופפים. בזכותה אפשר להרגיש המון דברים. בנוסף אפשר לעשות עיסוי לגוף שלנו בזמן היוגה, לשפשף ידיים, לטפוח על הגוף ועוד. אנו לומדים על מגע שלנו בגופנו. העבודה על הקרקע בתוך מסגרת של מזרן מאפשרת גם ללמד את הימצאות הגוף שלנו במרחב. מגע- חוש מישוש / נשימה- חוש הריח / ראיה מול לעצום את העיניים בהרפיה- חוש הראיה /  צלילים- חוש השמיעה. גם לטעם יש חיבור ביוגה אף כרגע זה תחום שלא תרגלנו ולכן לא אתייחס אליו.
7.     ויסות רגשי- בעזרת הנשימה, הצליל אום, והתנוחות באופן כללי אפשר בזכות התרגול גם לעזור להרגיע את הגוף ובעזרת הרגעת הגוף גם השפעה על מצב הרוח. כאשר ילד מוצא את המקום בו טוב לו בזכות התירגול של היוגה והוא מעניק לו אי של שקט, אז גם אם הוא בתוך סערת רגשות אפשר להתחיל קצת דברים שמקלים עליו ועוזרים לו להרגע. לחלק מהילדים רק הבאת המזרון לכיתה תביא את השקט. במספר השעורים האחרונים התחלנו לעבוד על יוגה נידרה החלק בו חוזרים על שמות אברי הגוף כחלק אינטגרלי של השיעור. לשמחתי, היום זו הייתה דרך להגיע לאחת הילדות שהתחילה לכעוס. בזכות הכלי הזה היא מצאה מנוחה ויכלה להמשיך ללא התפרצות הזעם שהחלה לבעבע.
להיות מגן דוד - מנדלה אנושית
 

סיפורים מהשטח

סיפורים מהשטח

המפגש הראשון הילדים היה מלווה בהרבה ציחקוקים ושמחה. הצחוק אצל חלק מהילדים נבע ממבוכה. פתאום באצמע היום בבית הספר צריך לשכב ולהיות בשקט, זה ממש לא רגיל. כל שינוי עורר צחוק. הם הסתכלו אחד על השני כדי לראות אם כולם עושים כמותם וזה מאד הצחיק אותם. השמחה הייתה כי הם היו חופשים לשכב להרגיש את גופם בצורה חדשה ולהצליח לעשות המון תנוחות כבר בשיעור הראשון. 

המלצות ותודות

שני שלי ואני השתתפנו בחוג יוגה בתנועה של טל.  חווינו שעת סיפור אחרת ומיוחדת שמשתפת תנועה משמעותית יחד עם הסיפור.  לטל גישה מדהימה לילדים, הוא מצליחה לחוש את החדר ולהתאים את הפעילות ליכולת של הקבוצה באותו יום – לפעמים יותר תנועה ופחות סיפור, ולפעמים ההפך.
יצא לנו גם להפגש עם טל לשיעור יוגה פרטני. שני מאוד אהבה את היחס האישי והמחבק והצטערה כשנאלצנו להפסיק.

טל קמחי - יוגה לילדים עם צרכים מיוחדים מפגשים פרטניים, בקבוצות ולצוותי חינוך